Wednesday, February 22, 2012

BNM beri masa 6 bulan ubah suai mesin

KUALA LUMPUR 21 Feb. – Para pengendali dan penjual utama mesin wang tunai diberikan masa selama enam bulan untuk mengubah suai mesin wang tunai mereka supaya mampu menerima duit syiling baharu.

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0222&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_04.htm
Published: February 22, 2012

Bank Negara Malaysia (BNM) berkata, pengendali dan penjual yang belum berbuat demikian digesa untuk berbuat demikian secepat yang mungkin demi kemudahan orang ramai.

‘‘Kami sedar isu akan berlakunya kemungkinan timbul beberapa masalah berhubung penggunaan mesin wang dan ia tidak dapat dielakkan,’’ kata BNM dalam kenyataannya di sini.

Bank Pusat itu berkata demikian sebagai maklum balas kepada rungutan orang ramai tentang mesin wang tunai yang tidak dapat menerima duit syiling Malaysia siri baharu.

Duit syiling baharu itu mula diperkenalkan dan digunakan oleh orang ramai pada 16 Januari 2012 bertujuan untuk menambah baik reka bentuk duit syiling sedia ada yang digunakan sejak lebih 20 tahun lalu.

Selain mudah digunakan dan moden, duit syiling baharu tersebut mempunyai ciri keselamatan yang lebih baik.

Bagi memudahkan orang ramai menggunakannya, duit syiling baharu itu lebih ringan, bersaiz kecil dan dibuat daripada bahan yang lebih tahan lama.

Duit syiling baharu itu juga direka untuk membolehkan pengguna yang kurang upaya penglihatan mudah mengenali dan membezakan setiap denominasi duit syiling 50 sen, 20 sen, 10 sen dan 5 sen.

No comments: