KUALA LUMPUR 21 Feb. Kerajaan didesak supaya meneliti semula pelaksanaan Garis Panduan Amalan Pembiayaan Yang Baik oleh Bank Negara Malaysia (BNM) kerana didakwa bakal membunuh industri automotif tempatan.
Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0222&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm
Published: February 22, 2012
Presiden Persatuan Pengedar Proton Edar Malaysia (Peda), Armin Baniaz Pahamin (gambar) berkata, pihaknya akan bergabung tenaga dengan semua pengedar dan vendor Proton, Perodua dan Naza Kia untuk membentuk satu gabungan dalam memperjuangkan isu tersebut.
Beliau berkata, Peda begitu serius dalam menentang pelaksanaan garis panduan itu terutama dalam industri automotif kerana ia telah menjejaskan seluruh ekosistem sektor tersebut.
Malah, katanya, penguatkuasaan garis panduan itu juga tidak selari dengan agenda kerajaan dalam membangunkan industri tersebut yang bakal menyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar.
Bukan itu sahaja, bahkan pelaksanaan garis panduan tersebut juga bertentangan dengan Rancangan Malaysia Kesepuluh untuk membangunkan industri automotif negara.
Kita tidak payah bercakap pasal industri automotif kalau pelaksanaan garis panduan ini diteruskan.
Lebih baik industri automotif yang dibangunkan ditutup sahaja, kata beliau dalam nada yang keras kepada Utusan Malaysia di sini.
Beliau berkata, Peda sudah pun memberi surat bantahan rasmi kepada BNM berhubung pelaksanaan garis panduan itu dan pertemuan dengan Bank Pusat itu dijangka berlangsung pada Jumaat ini.
Armin berkata, pihaknya akan mengemukakan surat yang sama kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Kementerian Kewangan supaya rintihan industri automotif negara diberi perhatian sewajarnya.
Mengulas lanjut, Armin berkata, Peda wajar mempersoalkan penguatkuasaan garis panduan itu kerana industri tersebut memang bergantung sepenuhnya kepada pasaran domestik.
Tegas beliau, Malaysia bukan seperti Thailand yang mengeluarkan kereta kira-kira dua juta setahun untuk tujuan domestik dan luar negara.
Macam Proton hanya menghasilkan sebanyak 30,000 setahun, jual dalam 25,000, bukan besar pun. Itu belum dikira jangka hayat penggunaan kereta di Malaysia antara 10 hingga 15 tahun.
Dengan cabaran-cabaran lain yang perlu dihadapi oleh industri automotif, pelaksanaan garis panduan oleh BNM memang menambah ancaman kepada skala ekonomi sektor ini.
Industri automotif tempatan seperti Proton dan Perodua tidak boleh bergantung kepada eksport, pelaburannya terlalu besar.
Tetapi, kalau di negara sendiri pun sukar hidup dengan pelbagai peraturan, lebih baik tutup sahaja industri ini, tegasnya.
Dalam pada itu, Armin menjangkakan unjuran jualan kereta pada bulan Januari 2012 sebenarnya lebih teruk daripada yang diumumkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA) semalam.
Dakwanya, jumlah yang dilaporkan oleh MAA itu telah mengambil kira jumlah tempahan yang dibuat pada Disember tahun lalu.
Kalau ditolak dengan tempahan bulan lalu, sudah pasti jumlah Januari lebih buruk, katanya.
Jelas beliau, jangkaan itu berdasarkan pengalamannya sendiri yang melakukan proses permohonan membeli kereta baharu bagi para pelanggannya.
Daripada 10 borang yang dikemukakan kepada pihak bank, tujuh borang akan ditolak sebelum atau selepas permohonan.
No comments:
Post a Comment