Friday, February 3, 2012

BNM, Bank of Thailand meterai MoU

KUALA LUMPUR 2 Feb. - Bank Negara Malaysia (BNM) dan Bank of Thailand (BOT) telah memeterai memorandum persefahaman (MoU) bagi mengadakan pengaturan cagaran merentas sempadan bagi memudahkan pengaturan kendalian dua hala bersilang (reciprocal bilateral operational arrangements).

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0203&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm
Published: February 03, 2012

MoU tersebut bertujuan untuk meningkatkan kemudahan mudah tunai bagi institusi kewangan di kedua-dua buah negara.

BNM dalam kenyataan di sini berkata, MoU tersebut membuktikan kedua-dua buah bank pusat itu memperakui peningkatan kewujudan perbankan merentas sempadan dan kepentingan hubungan perdagangan antara kedua-dua negara.

Kata kenyataan itu, kerjasama tersebut akan terus menyokong kedua-dua bank pusat dalam memelihara kestabilan monetari dan kewangan serta mengukuhkan kerjasama kedua-dua negara dalam bidang pengurusan mudah tunai domestik.

"Di bawah pengaturan ini, institusi kewangan yang layak yang beroperasi di Malaysia boleh mendapatkan mudah tunai Ringgit Malaysia (RM) daripada Bank Negara Malaysia dengan memberikan cagaran dalam bentuk Baht Thailand (THB) atau sekuriti hutang Kerajaan Thailand dan sekuriti bank pusat kepada BNM,'' ujar bank pusat itu.

Institusi kewangan yang layak yang beroperasi di Thailand juga boleh mendapatkan mudah tunai Baht daripada BOT dengan memberikan cagaran dalam bentuk ringgit atau sekutiti Kerajaan Malaysia dan sekuriti bank pusat.

Sementara itu, Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, inisiatif itu akan memperkukuhkan lagi pengurusan mudah tunai merentas sempadan dalam sistem kewangan kita dan memperteguh hubungan kewangan dan ekonomi.

Pengaturan ini juga akan menyokong kegiatan serantau institusi kewangan kita yang semakin berkembang dan meningkatkan lagi hubungan kewangan serantau, katanya.

Hadir pada majlis MoU tersebut adalah Gabenor BOT, Dr Prasarn Trairatvorakul.

No comments: